ايتنا - آخرين عناوين

ساخت وبلاگ

کد مطلب: 43685

Share/Save/Bookmark

دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۹

ایتنا - شرکت ایسوس تبلت جدید ZenPad Z8 خود را با قیمت 249 دلار و با هدف رقابت با تبلت iPad Mini 4 شرکت اپل که 399 دلار قیمت دارد، روانه بازار کرده است.

تبلت جدید ایسوس از راه رسید

به گزارش ایتنا از فارس به نقل از پی.سی.ورلد، این تبلت که فعلا فقط در آمریکا در دسترس است با استانداردهای مخابراتی نسل چهارم هم سازگار است.

بهره‌مندی از آخرین نسخه سیستم عامل اندروید موسوم به Android M، نمایشگر ۷.۹ اینچی با دقت ۲۰۴۸ در ۱۵۳۶ و پرت USB Type-C از جمله دیگر ویژگی های ZenPad Z8 است که به راحتی به منابع و دستگاه های جانبی نیز متصل می شود.

در این تبلت از پردازنده قدرتمند Qualcomm Snapdragon 650 نیز استفاده شده که نسبت به نمونه‌های قبلی سریع‌تر است. پردازنده گرافیکی Adreno 510 هم از قدرت کافی برای پخش ویدئوهای باکیفیت 4K و همین طور اجرای بازی های ویدئویی جدید برخوردار است.

ZenPad Z8 با استاندارد ۸۰۲.۱۱ac Wi-Fi سازگاری دارد و دارای ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی و قابلیت نصب کارت حافظه اضافی است. دوربین های پشت و جلوی این تبلت به ترتیب ۸ و ۲ مگاپیکسلی هستند.

تبلت یادشده ۳۲۰ گرم وزن دارد و پس از شارژ باتری می‌توان به مدت ۱۳ ساعت از آن بهره برد. زمان عرضه این تبلت در خارج از آمریکا هنوز اعلام نشده است.

ايتنا - آخرين عناوين...
ما را در سایت ايتنا - آخرين عناوين دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان itna بازدید : 143 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 18:17

کد مطلب: 43531

Share/Save/Bookmark

دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۵۲

ایتنا- بر اساس گزارش‌ها به نظر می‌رسد که گوگل قصد دارد تا بار دیگر توانایی هوش مصنوعی آلفا گو (AlphaGo) خود را با قرار دادن آن در رقابت با بهترین بازیکن این بازی باستانی محک بزند ولی قهرمان این رشته به علت ترس از سرقت تکنیک‌های خود ممکن است از رقابت سر باز بزند.

آیا مسابقه بین هوش مصنوعی و انسان لغو می‌شود؟

بر اساس گزارش‌ها به نظر می‌رسد که گوگل قصد دارد تا بار دیگر توانایی هوش مصنوعی آلفا گو (AlphaGo) خود را با قرار دادن آن در رقابت با بهترین بازیکن این بازی باستانی محک بزند، ولی قهرمان این رشته به علت ترس از سرقت تکنیک‌های خود ممکن است از رقابت سر باز بزند.

به گزارش رایورز به نقل از وب‌سایت خبری تحلیلی Gizmodo، کامپیوترها برای مدت‌های مدیدی است که در برخی بازی‌های ساخته دست انسان نظیر شطرنج از آنها پیشی گرفته‌اند.

در همین راستا چندی پیش هوش مصنوعی آلفا گو با شکست دادن لی سدن -که عنوان یکی از بزرگ‌ترین استادان بازی باستانی گو را داراست- توجه جهان را به خود جلب کرد.

آکنون و پس از قرار گرفتن فردی ۱۸ ساله به نام که جی در صدر جدول رتبه‌بندی برترین‌های بازی گو، گوگل تصمیم گرفته است تا بار دیگر توانایی هوش مصنوعی خود را به چالش کشیده و قبل از پایان سال میلادی جاری با که جی به رقابت بپردازد.
البته این بازیکن در ابتدا به دلایلی از انجام این کار سرباز می‌زد برای مثال او یکی از دلایل سر باز زدن از این رقابت را ترس از تقلید تکنیک‌هایش توسط آلفاگو اعلام کرده بود.

با این‌ حال به نظر می‌رسد که جی پس از شکست لی سدن نظر خود را تغییر داده و برای رقابت با هوش مصنوعی آلفاگو اعلام آمادگی کرده است.

اما بنابر نظر تحلیلگران از آنجایی که جی و لی سدن از لحاظ مهارتی تقریبا در یک سطح قرار دارند این رقابت برای آلفاگو چندان سخت نخواهد بود. با این‌ حال تا برای مشخص کردن نتیجه نهایی هنوز اندکی زمان لازم است.
 

ايتنا - آخرين عناوين...
ما را در سایت ايتنا - آخرين عناوين دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان itna بازدید : 169 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 18:17

ایتنا - امروز و بعد از گذشت ۱۰ سال، اگر کسی سراغ خروجی و متولیان طرح تسما را گرفت، ۱۰ سال بعد هم پیگیر نتیجه طرح تولید محتوای الکترونیکی امروز وزارت ارتباطات خواهد شد!

سیاوش روشنی - دو سالی می‌شود که مسوولان وزارت ارتباطات در لوای اقتصاد مقاومتی اعلام می‌کنند که تولید محتوای داخلی کشور باید در فاز نخست ۲ و در نهایت تا ۱۰ برابر افزایش یابد و با ارائه آمار مختلف و به شیوه‌های گوناگون بر ضرورت اجرای هرچه سریع‌تر آن تاکید می‌کنند، کما این که شنیده می‌شود با سرعت بالایی انواع آیین‌نامه‌ها و مقدمات صرف و تزریق بودجه در این خصوص در تدارک است تا فارغ از نتیجه، از نظر قانونی نیز نتوان اشکالی به کار وارد کرد.

اما همانطور که هفته گذشته وعده دادیم، در این شماره به بازخوانی یک پرونده مهم خواهیم پرداخت.

اجازه دهید در همین ابتدا خاطرنشان کنیم که تولید محتوای الکترونیکی برای کشور فواید زیادی دارد و کمترین‌ و ابتدایی‌ترین فایده این است که باعث جلوگیری از خروج اطلاعات و ترافیک کاربران ایرانی از کشور می‌شود که خود به لحاظ اقتصادی، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی آثار زیادی به همراه خواهد داشت.
اما در این میان انتقادهای بجایی نیز به این طرح از بابت اصل ورود مستقیم دولت برای تولید محتوا و البته به روش حمایت از تولید محتوا مطرح است. شاید بی‌توجهی به همین انتقادها بوده که باعث شده در حدود ۱۰ ساله اخیر هیچ‌یک از دولت‌هایی که آمده و رفته‌اند، نتوانند کارنامه روشن و موفقی در بحث تولید محتوا ارایه کنند.
در سال‌های اخیر عموم طرح‌های تولید محتوای دولتی یا با حمایت دولتی خروجی روشن و ملموسی نداشته و باعث هدر رفت بودجه و انرژی کشور شده‌اند.

مخالفان طرح تولید محتوا به شکل دولتی، برای اثبات این نظر خود اما مستندات تاریخی قابل اتکایی هم دارند که نمونه‌های طرح‌های ناموفقی همچون ایمیل ملی، سیستم عامل ملی، جویشگرهای بومی و نحوه اعطای وام‌های حمایتی وزارت ارتباطات که جهت‌گیری و سمت و سوی مشخصی ندارد، تنها چند مورد از این موارد است.

اما در مطلب حاضر به عنوان دلیلی کاملا منطبق و مرتبط با اشکالات روش اجرای طرح حمایت از تولید محتوای الکترونیکی (که البته هنوز هم به شکل مدون و مستند رونمایی نشده است)، کافی است به حدود ۱۰ سال قبل برگشته و به بازخوانی یک پرونده با مختصات و اهدافی کاملا مشابه بپردازیم.

معرفی طرح تسما
طرح تسما (تولید و ساماندهی محتوای الکترونیکی ایران) با این استدلال که ایران با وجود پیشینه فرهنگی و اسلامی با حضور خود در اینترنت می‌تواند سکوت مطلقی را که در دنیا نسبت به عدالت و اخلاق بوده بشکند و حیات جدیدی را به وجود آورد و به عنوان یک طرح ملی با حمایت دولتی، از سوی شورای عالی اطلاع‌رسانی مطرح شد.
اتفاقا در طرح تسما نیز نقشه راه در زمینه تولید و ساماندهی محتوا شناسایی و مسوولیت نهادهای اجرایی در این راستا تعیین شد. در تقریری از طرح تسما حوزه‌هایی را که این طرح می‌‌خواست تحت پوشش قرار دهد، شامل ۱۴ حوزه می‌شد که برای جلوگیری از طولانی شدن متن این گزارش به خلاصه‌ای از هر یک از این حوزه‌ها به شکلی تیتر ‌وار اشاره می‌کنیم، هدف نیز آن است که توجه مخاطبان و مسوولان به این مورد جلب شود که اتفاقا طرح تسما نیز ابعادی بسیار گسترده و کاملا مشابه با طرح تولید محتوای الکترونیکی فعلی داشت.

حوزه دین و معنویت- این حوزه دربرگیرنده مواردی از جمله حوزه علمیه الکترونیکی، تاسیس بانک‌های اطلاعات دینی، تبلیغات دینی و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی دینی بود.

حوزه علم و پژوهش- این حوزه نیز به مواردی از جمله الکترونیکی کردن مدارک علمی کشور، ایجاد اصطلاح‌نامه‌های علمی- فرهنگی و دینی مربوط شده و به معرفی کتاب، مجله و نرم‌افزار در این حوزه می‌پرداخت.

حوزه خط و زبان فارسی- این حوزه هم شامل ایجاد و توسعه فونت‌های استاندارد برای زبان فارسی، خطایاب املایی و بازیابی معنایی متون زبان فارسی بود.

حوزه آموزش الکترونیک- این حوزه به ارایه دروس به شکل مجازی، توسعه شبکه علمی مجازی کشور IROST و اطلاع‌رسانی از طریق نهادها و مراکز آموزشی می‌پرداخت.

حوزه اخلاق و تربیت- این حوزه به معرفی الگوهای

” در سال‌های اخیر عموم طرح‌های تولید محتوای دولتی یا با حمایت دولتی خروجی روشن و ملموسی نداشته و باعث هدر رفت بودجه و انرژی کشور شده‌اند “

اخلاقی، معرفی فضایل و رذائل اخلاقی و اخلاق فردی و اجتماعی می‌پرداخت.

حوزه نظام حقوقی- در برگیرنده تدوین قوانین لازم در زمینه تولید محتوا و حقوق و وظایف شهروندی بود.

حوزه میراث فرهنگی و گردشگری- این حوزه نقشه الکترونیکی شهرها با محوریت مکان‌های مورد نیاز در گردشگری را ارایه می‌داد.

حوزه هنر- این حوزه موضوعات نمایش و ادبیات نمایش، موسیقی، معماری و شهرسازی، هنرهای سنتی و صنایع دستی ایرانی و اسلامی را پوشش می‌داد.

حوزه نظام اطلاعات مکان محور (فرهنگی- اجتماعی)- این حوزه مراکز فرهنگی و نوع خدمات آن، محل‌های استراحت بین‌شهری و نوع خدمات موجود در آن، مساجد و نوع خدمات جنبی آن‌ها را پوشش می‌داد.

حوزه خدمات عمومی فرهنگی (بخش خصوصی و دولتی )- شامل محورهای گسترش و نفوذ فرهنگ اسلامی در محیط شبکه جهانی، احیا و معرفی آثار اسلامی و فرهنگی، تبیین و تعیین شاخص‌های کمّی و کیفی ارزیابی وضعیت فرهنگی شبکه ملی کشور بود.

حوزه امنیت فرهنگی و محیط رایانه‌ای پاک- بخش‌هایی اعم از نظام جامع امنیت اطلاعاتی در فضای محتوا، ضوابط فرهنگی حاکم بر ICPها، ISPها، IDCها و PAPها و امنیت مراکز داده‌ای VoIP را تحت پوشش داشت.

حوزه اطلاع‌رسانی سلامت- شامل بهداشت تغذیه، بهداشت روان، سلامت کودک و داده‌کاوی بیماری‌ها بود.

دیگر حوزه در طرح تسما- دیگر حوزه‌های طرح تسما به «بازی ها و سرگرمی‌های الکترونیکی» مربوط می‌شد که محورهایی از قبیل معرفی شخصیت‌ اسطوره‌های ایران باستان و فرهنگ دینی و معرفی شخصیت‌های تاریخ اسلام و ایران را از دریچه تولید بازی‌های داخلی می‌دید.

شورای عالی اطلاع‌رسانی با ارایه طرح تسما (تولید و ساماندهی محتوای الکترونیکی) در حوزه‌های مذکور درواقع قسمتی از کار فرهنگ‌سازی در این حوزه‌ها را بر عهده می‌گرفت و می‌بایست با نگارش طرحی جامع و فراگیر که در آن با تعیین و معرفی نهادهای فعال در هر حوزه، برنامه‌های اقدام را نیز تعریف کند و از طریق نهادهای اجرایی مسوول در هر زمینه و با مشارکت بخش خصوصی تولید محتواهای مربوطه را به موقع تعیین شده و در زمان‌بندی مشخص ایجاد کند شکل گرفت.
تعیین معیارها و استانداردها و تعریف پروژه‌ها و حمایت از فعالیت‌ نهادهای مسوول و نظارت بر آنها از جمله وظایف اصلی شورای عالی اطلاع‌رسانی در طرح تسما بود. ضمن آن که پس از تدوین طرح، بخش‌هایی از طرح‌های برجای مانده یا واگذار شده از سوی نهادهای اجرایی را نیز این نهاد می‌بایست مدیریت کند.

با توجه به اینکه در حوزه‌های مطرح شده به موجب طرح تسما، محتوای بسیار زیادی در کشور می‌بایست تولید می‌شد، لذا انتظار می‌رفت با استفاده از این اطلاعات بتوانیم اتفاقات و تحولات بزرگی را رقم بزنیم که البته این رویا کامل و به درستی تعبیر نشد.

فعالیت‌های جنبی طرح تسما
تسما اما فقط یک طرح برای تولید و ساماندهی محتوای الکترونیکی نبود و اتفاقا متولیانش فکر جشنواره و بازار و سایر ملزومات دیگر را نیز کرده بودند. این را از آن جهت گفتیم که طراحان فعلی تولید محتوای الکترونیکی در وزارت ارتباطات در جریان باشند.
کمی بعد از ارایه طرح تسما، نخستین جشنواره تولید و ساماندهی محتوای الکترونیکی ایران و طرح بازار ملی اشتراک محتوای الکترونیکی، با موافقت و نظارت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به عنوان یک طرح جنبی کشور برگزار شد.

دبیر اجرایی جشنواره مذکور در سال ۸۶ صراحتا و رسما گفته بود برای اجرای این طرح ۶۰۰ میلیون تومان بودجه با موافقت و نظارت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اختصاص داده شده است و صحبت از تخصیص ۱۰ میلیارد تومان به این امر نیز مطرح بود که این اعداد در زمان خود بزرگ بودند.
دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی و متولیان طرح تسما همواره بر این نکته تاکید داشتند که توسعه و پیشرفت در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیازمند دو بال زیرساخت و محتواست. این دو بال در کنار هم سبب توسعه و پیشرفت خواهند شد.

به هر حال در آن زمان نیز از نظر توجیه و الزامات طرح و از نظر چارچوب‌های قانونی همه چیز درست بود، اما اشکال منتقدان در همان زمان هم به نحوه اجرا، هزینه و فایده، سواستفاده‌ها، حیف و میل‌ها و مسایلی از این دست بود.

امروز و سرانجام تسما
اگرچه خیلی از مدیران طرح تسما امروز هم در سمت خود مشغول به فعالیت

” تعیین معیارها و استانداردها و تعریف پروژه‌ها و حمایت از فعالیت نهادهای مسوول و نظارت بر آنها از جمله وظایف اصلی شورایعالی اطلاع‌رسانی در طرح تسما مشخص شد که تاکنون به نتایج مطلوبی نرسیده است “

هستند اما هیچ‌گاه معلوم نشد سرانجام طرح تسما، میزان هزینه‌کردها و خروجی‌های مشخصا چه بود. علاوه بر این همچنان از نتیجه ادغام شورای عالی اطلاع‌رسانی در شورای عالی فضای مجازی که اخیرا هم مصوب شد، خبری نیست که در مجالی دیگر به آن نیز خواهیم پرداخت.
اما برای آنکه به شکلی خلاصه بدانید در این سال‌ها دقیقا چه بر سر تسما آمد، بخشی از گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در سال ۹۰ را عینا با هم مرور می‌کنیم.

در این گزارش آمده است: "توسعه و پیشرفت در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیازمند دو بال زیر ساخت و محتواست. این دو بال در کنار هم سبب توسعه و پیشرفت خواهند شد. در جمهوری اسلامی ایران و در برنامه توسعه و کاربردی فناوری اطلاعات و ارتباطات نگاه غالب به حوزه زیرساخت معطوف بود و عملاً حوزه محتوای الکترونیکی بومی و بالطبع حوزه محتوای دیجیتال اسلامی، مغفول ماند. در سال ۱۳۸۴، اصلی‌ترین وظیفه دبیرخانه شورایعالی اطلاع‌رسانی بر اساس اصلاح اساسنامه شورای‌عالی اطلاع‌رسانی، تمرکز بر فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، دینی و اخلاقی معین شد که شورای‌عالی اطلاع‌رسانی جهت پوشش قراردادن این چهار محور، پیش‌نویس طرحی با عنوان طرح تسما را ارایه کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: طرح تسما می‌خواست که نقشه راه در زمینه تولید و ساماندهی محتوا را شناسایی و مسوولیت نهادهای اجرایی در این راستا را نیز تعیین کند ولی در نزاع‌های سیاسی که در ادغام شوراهای عالی کشور به وجود آمد، اسیر امور ساختاری شد و از رسالت واقعی خود فاصله گرفت. طرح تسما متولی پوشش ۱۴ حوزه، دین و معنویت، علم و پژوهش، خط و زبان فارسی، آموزش الکترونیک، اخلاق و تربیت، نظام حقوقی ، میراث فرهنگی و گردشگری، هنر (دیجیتال) ، نظام اطلاعات مکان محور (فرهنگی ، اجتماعی)، خدمات عمومی و فرهنگی (بخش خصوصی و دولتی)، امنیت فرهنگی و محیط رایانه‌ای پاک، نظام سلامت جسم و روان، بازی و سرگرمی الکترونیکی و رسانه شد.

تعیین معیارها و استانداردها و تعریف پروژه‌ها و حمایت از فعالیت نهادهای مسوول و نظارت بر آنها از جمله وظایف اصلی شورایعالی اطلاع‌رسانی در طرح تسما مشخص شد که تاکنون به نتایج مطلوبی نرسیده است."

جمع‌بندی
اما مقصود این گزارش و حرف ما از واکاوی و بازخوانی طرح‌های مشابه در حوزه تولید محتوای الکترونیکی چیست. حرف ما این است که تولید محتوای الکترونیکی دستوری و دولتی نیست و هر جا واقعا ظرفیت و پتانسیلی وجود داشته باشد، اصلا نیاز به بودجه‌های دولتی نیست و بخش خصوصی خود دست به کار می‌شود.
برای نمونه موفق‌ترین تجربه‌ بخش خصوصی ما در تولید محتوا به دوره بهار وبلاگ‌نویسی کشور بر می‌گردد زمانی که سرویس‌دهندگان وبلاگ و برنامه‌نویسان جوان از جیب و وقت و انرژی خود به سرعت دست به کار شدند و البته مخاطبان بسیار زیادی را جلب کردند.
از سویی دیگر در همین دوران فروم‌ها و چت‌روم‌های داخلی دیگر جایی برای عرضه اندام نمونه‌های خارجی نگذاشته بودند. جالب آن که تمام این وبلاگ‌ها و فروم‌ها و تالارهای گفتگو‌ها هم با سرمایه کاملا خصوصی و بدون کوچکترین حمایت و بودجه دولتی توسعه یافته بودند.

از گذشته به حال که بیاییم، مگر نه این که امروز چندین و چند شرکت خصوصی با سرمایه خودشان وارد کار ارایه محتوای تصویری شده‌اند که اتفاقا بسیار هم گران، هزینه‌بر و به تعبیری دیر بازده است. عرضه‌کنندگان انواع اپلیکیشن‌های موبایلی چه؟ آنها از حمایت و بودجه دولتی برخوردار هستند؟ از این دست مثال‌ها البته که بسیار است.

درواقع بحث بر سر حجم محتوای تولیدی نیست بلکه موضوع تناسب هزینه و فایده در تولید محتوا و تولید محتوای پرمخاطب و جذاب مورد نیاز جامعه است. باز هم تاکید می‌شود هر جایی در فضای مجازی از نظر ارایه خدمات و محتوای الکترونیکی دارای پتانسیل جذب درآمد و کسب مخاطب باشد، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی خود به سرعت وارد عمل شده و نیازی به حمایت و بودجه دولتی هم ندارند. اما در شیوه‌های حمایتی دولتی از این نوع در برخی از موارد مشاهده می‌شود که برخی توسعه محتواهای دینی و فرهنگی را بهانه‌ای برای جلوگیری از انتقاد هدر‌رفت بودجه‌ها و پاسخ به منتقدان به میان کشیده و مطرح می‌کنند.

کوتاه آنکه امروز و بعد از گذشت ۱۰ سال، اگر کسی سراغ خروجی و متولیان طرح تسما را گرفت، ۱۰ سال بعد هم پیگیر نتیجه طرح تولید محتوای الکترونیکی امروز وزارت ارتباطات خواهد شد! (منبع: عصر ارتباط)
 

ايتنا - آخرين عناوين...
ما را در سایت ايتنا - آخرين عناوين دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان itna بازدید : 151 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 18:17

کد مطلب: 43683

Share/Save/Bookmark

دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۱

ایتنا - فناوری هوش مصنوعی تشخیص سریع برخی بیماری‌های مرگبار و به خصوص سرطان را ساده‌تر کرده است.

استفاده از فناوری هوش مصنوعی برای تشخیص سریع سرطان سینه

به گزارش ایتنا از فارس به نقل از انگجت، محققان دانشگاه هاروارد راهی برای آموزش بررسی و مطالعه عکس‌های آسیب‌شناسی یا پاتولوژی به رایانه‌ها یافته‌اند. با این کار می‌توان از رایانه‌ها برای تشخیص احتمال ابتلای یک فرد به سرطان استفاده کرد.

فناوری هوش مصنوعی به رایانه‌ها امکان می‌دهد عکس‌ها، اشیا و نوشته‌های مختلف را درک کنند و لذا می‌توان از این روش برای مشاهده عکس‌های پزشکی و شناسایی توده‌ها و غده‌های سرطانی استفاده کرد.

گروه محققان با ارسال صدها عکس برای رایانه‌های مجهز به فناوری هوش مصنوعی و مشخص کردن سلول‌های سالم و سرطانی در این عکس‌ها به رایانه‌ها امکان دادند تفاوت سلول‌های سالم و آلوده را درک کنند. در ادامه رایانه‌های مذکور توانستند با دقت ۹۲ درصدی سلول‌های سرطانی را از سلول‌های غیرسرطانی تشخیص دهند. پزشکان معمولا این کار را با دقت ۹۶ درصد انجام می‌دهند.

با ترکیب نتایج به‌دست آمده از بررسی پزشکان و بررسی رایانه‌ها شاهد دستیابی به دقت ۹۹.۵ درصد در شناسایی موارد آلودگی به سرطان بوده‌ایم و لذا می‌توان امیدوار بود در آینده بتوانیم از رایانه‌ها برای شناسایی کاملا دقیق سلول‌های آلوده و تصمیم‌گیری مناسب در مورد روش مداوای پزشکی استفاده کنیم.

ايتنا - آخرين عناوين...
ما را در سایت ايتنا - آخرين عناوين دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان itna بازدید : 142 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 15:32

کد مطلب: 43689

Share/Save/Bookmark

دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۳۰

ایتنا - پرسش اینجاست که مگر شرح وظایف و ماموریت‌های اداره کل IT یک وزارتخانه، رتق و فتق امور داخلی IT آن وزارتخانه نیست؟

فرشید رضایی - موازی کاری در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور نه جدید است نه پایانی برای آن متصور است. به هر حال ICT یک موضوع فرابخشی محسوب شده و هر دستگاه در نبود ستادی برای سیاستگذاری منسجم و یکپارچه، بخشی از بودجه‌های خود را صرف امور فناورانه خود کرده و با تغییر مدیران و با تغییر دولت‌ها طرح‌ها و پروژه‌های تکراری، موازی، مشابه و گاه شکست‌خورده باز هم در دستور کار قرار می‌گیرد.

ما که عادت کرده‌ایم و انتظاری برای رفع آن هم نداریم، اما حداقل انتقاد می‌توانیم بکنیم، آن هم وقتی یک موازی کاری در دل یک وزارتخانه و میان چند وزارتخانه انجام می‌شود.

اواسط خردادماه جاری بود که مدیرکل دفتر توسعه و کاربرد فناوری اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: جشنواره وب کسب و کار در اواسط مردادماه برگزار می‌شود و در آن به برترین بنگاه‌هایی که سایت فعال دارند نشان برتر تعاملات الکترونیکی اعطا خواهد شد.

کاری با زمان، جزییات، چگونگی و اهداف برگزاری این جشنواره نداریم، چون از این جشنواره‌ها سالی چند جین برگزار می‌شود و کسی هم کاری به خروجی، فواید و هیچ چیز دیگر آن ندارد. به هر حال زمانیکه در برخی از جشنواره‌ها به شکل علنی و اتفاقا قانونی، پول می‌دهید و جایزه می‌گیرید، اصولا باقی اندک جشنواره‌هایی هم که درست کار می‌کنند، خیلی به چشم نمی‌آیند.

اما سوال اینجاست که مگر وزارت صنعت در درون خود نهادی کاملا تخصصی و ایجاد شده به منظور ساماندهی تجارت الکترونیکی و کسب‌وکارهای اینترنتی ندارند؟ مگر نه این که تمام کسب و کارهای اینترنتی، مجوز فعالیت خود را از این مرکز نمی‌گیرند؟ مگر مرکز توسعه تجارت الکترونیکی منحل شده یا از وزارت صنعت جدا شده که حالا اداره کل توسعه و کاربرد فناوری اطلاعات این وزارتخانه به جای این مرکز متولی چنین جشنواره‌ای می‌شود.

علی‌القاعده از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی انتظار مخالفت و اعتراضی نمی‌رود، چه به هر حال این جشنواره و سایر اقدامات موازی، با هماهنگی مسوولان بالاتر انجام می‌شود. البته که شنیده‌ایم مرکز توسعه تجارت الکترونیکی هم با اداره کل مذکور در برگزاری فلان جشنواره همکاری دارد، اما پرسش اینجاست که مگر شرح وظایف و ماموریت‌های اداره کل IT یک وزارتخانه، رتق و فتق امور داخلی IT آن وزارتخانه نیست؟

به هر حال آنچه مسلم است، این جشنواره هم قطعا در زمان مقتضی، به شکل مقتضی و توسط مجری از پیش تعیین شده برگزار خواهد شد و نهادی هم پیگیر چرایی آن نخواهد شد.(منبع:عصرارتباط)
 

ايتنا - آخرين عناوين...
ما را در سایت ايتنا - آخرين عناوين دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان itna بازدید : 136 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 15:32

کد مطلب: 43688

Share/Save/Bookmark

دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۴

ایتنا - محققان موفق به تولید سیستم‌های روباتیکی نرمی با استفاده از چاپ سه‌بعدی شده‌اند که راه را برای تولید ماهیچه‌های روباتیکی فراهم می‌کند.

روبات نرم ساخته می‌شود

به گزارش ایتنا از مهر، گروهی از محققان دانشگاه‌های آمریکا، ژاپن و کره جنوبی با حمایت بنیاد ملی علوم آمریکا پروژه بزرگی را به پیش می‌برند که در آن سیستم‌های متنوع روباتیکی نرم (انعطاف‌پذیر) تولید می‌شود. این دستاورد با استفاده از تازه‌ترین نوآوری‌های صورت گرفته در عرصه چاپ سه‌بعدی ارائه شده است.

اکنون محققان امیدوارند که از نتایج این دستاورد به عنوان گام جدی جهت تولید ماهیچه‌های روباتیکی در آینده‌ای نه چندان دور استفاده کنند.

اگرچه فناوری روبات‌ها چندان جدید نبوده و به دهه‌ها قابل باز می‌گردد اما انعطاف‌پذیر نبودنشان همواره به عنوان یک چالش بزرگ بر سر راه توسعه کاربردی آن‌ها مطرح بوده است. اما در سال‌های اخیر گشایش‌های جدیدی در این عرصه صورت گرفته و تلاشهایی برای تولید ساختارهای روباتیکی انعطاف‌پذیر انجام شده است. بدین ترتیب می‌توان امیدوار بود که روبات‌ها به مراتب بهتر از قبل جنبه کاربردی داشته باشند.

برای آن‌که ایده روباتهای نرم محقق شود به ماهیچه‌های روباتیکی نیاز است و این همان دستاوردی است که در پروژه اخیر حاصل شده است.

استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی کار را برای محققانی که این ایده را دنبال می‌کنند بسیار ساده کرده است. آن‌ها از مدت‌ها پیش به دنبال مواد مخصوصی بوده‌اند که همچون ماهیچه‌های واقعی، استحکام و قدرت کشسانی بالایی داشته باشند و در عین حال بتوان آن‌ها را به طور الکترونیکی کنترل کرد.

محققان اکنون از موادی موسوم به «کامپوزیتهای پلیمری – فلزی یونی» برای این منظور استفاده می‌کنند.

موفقیت در این پروژه می تواند به تحقق رؤیای اندامهای مصنوعی روباتیکی نرم منجر شود.

ايتنا - آخرين عناوين...
ما را در سایت ايتنا - آخرين عناوين دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان itna بازدید : 184 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 15:32

کد مطلب: 43534

Share/Save/Bookmark

يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۵۳

ایتنا-به‌تازگی کمپانی سینپتیکس از ساخت دانگل جدیدی خبر داده است که می‌تواند با اتصال به درگاهUSB کامپیوترهای نسبتا قدیمی فناوری امنیتی استفاده از حسگرهای زیستی را به آن‌ها بیفزاید.

حسگر اثر انگشت برای سیستم‌های قدیمی

به‌تازگی کمپانی سینپتیکس از ساخت دانگل جدیدی خبر داده است که می‌تواند با اتصال به درگاه USB کامپیوترهای نسبتا قدیمی فناوری امنیتی استفاده از حسگرهای زیستی را به آنها بیفزاید.

به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از وب‌سایت خبری تحلیلی Gizmodo، استفاده از اثرانگشت به‌عنوان پسوردهای امنیتی نه‌تنها نسبت به روش‌های دیگر از امنیت بیشتری برخوردار است بلکه دردسر تایپ اشتباه و یا از یاد بردن پسوردهای رایج را نیز نخواهد داشت.

با این‌ حال تاکنون کاربران می‌توانستند این فناوری را تنها بر روی برخی دستگاه‌های بسیار جدید و به‌روز در اختیار داشته باشند و اگر شخصی مایل به دریافت این فناوری بود باید حتما به فکر تعویض لپ‌تاپ قدیمی خود می‌افتاد.

 

اما هم‌اکنون کمپانی سینپتیکس (Synaptics) در راستای تغییر این وضعیت از ساخت دانگل‌های بسیار ظریفی خبر داده است که با اتصال آن به کامپیوترهای قدیمی می‌توان قابلیت‌هایی نظیر امنیت حسگرهای زیستی را به آنها افزود.

این دستگاه قادر است تا در کنار تنظیمات امنیت حسگرهای زیستی موجود در آخرین نسخه از ویندوز مایکروسافت به‌صورت دائمی به لپ‌تاپ کاربر متصل شده و به‌این‌ترتیب این روش امنیتی نسبتا جدید را برای دستگاه‌های قدیمی به ارمغان بیاورد.

کاربران در صورت گم شدن این دانگل می‌توانند وارد کردن پسورد به روش قدیمی و معمول دوباره به عملیات لاگین شدن را تکمیل کنند. البته باید در نظر داشت که خرید این دستگاه همواره یکی از پورت‌های USB لپ‌تاپ شما را اشغال خواهد کرد.
 

ايتنا - آخرين عناوين...
ما را در سایت ايتنا - آخرين عناوين دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان itna بازدید : 186 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 20:16

کد مطلب: 43675

Share/Save/Bookmark

يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۵۹

ایتنا - یک مرد فرانسوی که دخترش در حملات تروریستی نوامبر گذشته در شهر پاریس کشته شده از فیس‌بوک ، توییتر و گوگل شکایت کرده است.

شکایت مرد فرانسوی از فیس‌بوک، توییتر و گوگل به علت حمایت از داعش

به گزارش ایتنا از فارس، رینالدو گونزالس شکایت خود را تقدیم دادگاهی در کالیفرنیای آمریکا کرده و مدعی شده این شرکت‌ها به عمد به داعش امکان داده‌اند تا در فضای مجازی پول جمع‌آوری کند، تبلیغات کند و برای انجام اقدامات مدنظرش شبه نظامی استخدام کند.

این اولین شکایت از شرکت‌های فناوری آمریکایی به علت حمایت از داعش نیست و در ژانویه گذشته شکایت مشابهی از توییتر طرح شده بود. شاکی آن پرونده زنی بود که همسرش در جریان حملات تروریستی داعش در شهر امان پایتخت اردن به قتل رسیده بود.

نوئمی دختر ۲۳ ساله گونزالس فرانسوی یکی از ۱۳۰ نفری بود که در حملات متعدد داعش در پاریس در ماه نوامبر به قتل رسید. فیس‌بوک و توییتر در واکنش این ادعاها و شکایات را رد کرده و آن‌ها را بی مبنا دانسته‌اند. گوگل در این زمینه واکنشی از خود نشان نداده است.

بر اساس قوانین موجود در آمریکا شرکت های اینترنتی مسئولیتی در برابر محتوای ارسال شده کاربران خود ندارند، اما در شکایت مرد فرانسوی فیس‌بوک، توییتر و گوگل به علت فراهم آوردن زمینه فعالیت داعش و نه ارسال محتوا توسط کاربران حامی داعش مقصر دانسته شده‌اند.

در بخشی از این دادخواست تصریح‌شده که رشد انفجارآمیز گروه تروریستی داعش در سال‌های اخیر بدون کمک گرفتن از امکانات این سه شرکت ممکن نبوده و به عنوان مثال یوتیوب و داعش در درآمد ناشی از انتشار ویدئوهای این گروه در اینترنت سهیم بوده‌اند.

ايتنا - آخرين عناوين...
ما را در سایت ايتنا - آخرين عناوين دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان itna بازدید : 156 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 19:06

کد مطلب: 43675

Share/Save/Bookmark

يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۵۹

ایتنا - یک مرد فرانسوی که دخترش در حملات تروریستی نوامبر گذشته در شهر پاریس کشته شده از فیس‌بوک ، توییتر و گوگل شکایت کرده است.

شکایت مرد فرانسوی از فیس‌بوک، توییتر و گوگل به علت حمایت از داعش

به گزارش ایتنا از فارس، رینالدو گونزالس شکایت خود را تقدیم دادگاهی در کالیفرنیای آمریکا کرده و مدعی شده این شرکت‌ها به عمد به داعش امکان داده‌اند تا در فضای مجازی پول جمع‌آوری کند، تبلیغات کند و برای انجام اقدامات مدنظرش شبه نظامی استخدام کند.

این اولین شکایت از شرکت‌های فناوری آمریکایی به علت حمایت از داعش نیست و در ژانویه گذشته شکایت مشابهی از توییتر طرح شده بود. شاکی آن پرونده زنی بود که همسرش در جریان حملات تروریستی داعش در شهر امان پایتخت اردن به قتل رسیده بود.

نوئمی دختر ۲۳ ساله گونزالس فرانسوی یکی از ۱۳۰ نفری بود که در حملات متعدد داعش در پاریس در ماه نوامبر به قتل رسید. فیس‌بوک و توییتر در واکنش این ادعاها و شکایات را رد کرده و آن‌ها را بی مبنا دانسته‌اند. گوگل در این زمینه واکنشی از خود نشان نداده است.

بر اساس قوانین موجود در آمریکا شرکت های اینترنتی مسئولیتی در برابر محتوای ارسال شده کاربران خود ندارند، اما در شکایت مرد فرانسوی فیس‌بوک، توییتر و گوگل به علت فراهم آوردن زمینه فعالیت داعش و نه ارسال محتوا توسط کاربران حامی داعش مقصر دانسته شده‌اند.

در بخشی از این دادخواست تصریح‌شده که رشد انفجارآمیز گروه تروریستی داعش در سال‌های اخیر بدون کمک گرفتن از امکانات این سه شرکت ممکن نبوده و به عنوان مثال یوتیوب و داعش در درآمد ناشی از انتشار ویدئوهای این گروه در اینترنت سهیم بوده‌اند.

ايتنا - آخرين عناوين...
ما را در سایت ايتنا - آخرين عناوين دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان itna بازدید : 156 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 19:00

کد مطلب: 43671

Share/Save/Bookmark

وزیر ارتباطات:

يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۱۳

ایتنا - واعظی: مردم به تلفن ثابت روی نیاوردند و عملا تلفن ثابت با ضرر و زیان روبرو شد و ما با افزایش تعرفه تلاش کردیم بخشی از این زیان را جبران کنیم.

وزیر ارتباطات گفت: با توجه به ضرر و زیانی که در تلفن ثابت وجود دارد، تعرفه هر دقیقه مکالمه با تلفن ثابت از ۳۰ ریال به ۴۵ ریال افزایش می‌یابد و از اول تیرماه اجرایی می شود.

به گزارش ایتنا از مهر، محمود واعظی پس از نشست بررسی وضعیت بخش خصوصی در حوزه فناوری اطلاعات وارتباطات افزود: در زمان هم کدسازی تلفن ثابت این تصور وجود داشت که با توجه به تعرفه ۳۰ ریالی تلفن ثابت، مشترکان این تلفن را به تلفن همراه که تعرفه ای ۱۸ برابری دارد، ترجیح می دهند.
وی گفت: متاسفانه مردم به تلفن ثابت روی نیاوردند و عملا تلفن ثابت با ضرر و زیان روبرو شد و ما با افزایش تعرفه تلاش کردیم بخشی از این زیان را جبران کنیم.

واعظی افزود: در شرایط کنونی نیز یک دقیقه مکالمه با تلفن همراه حدود ۱۴ برابر یک دقیقه مکالمه با تلفن ثابت است، بر این اساس افزایش در نظر گرفته شده برای تلفن ثابت چندان زیاد نیست و امیدواریم شرکت مخابرات با این افزایش تعرفه در بحث سرمایه‌گذاری فعال عمل کند.

وزیر ارتباطات درباره ترابرد پذیری (جابه‌جایی) اپراتور تلفن همراه با فقط شماره نیز گفت: این پروژه بسیار سنگین است و قرار بود در ۲۷ اردیبهشت عملیاتی شود البته آنچه مربوط به زیرساخت‌ها بود آماده شده و به صورت آزمایشی نیز راه‌اندازی شده است، با این حال چند اشکال فنی وجود دارد که تلاش داریم این اشکالات را میان سه اپراتور برطرف کنیم و در آینده نزدیک اجرایی شدن این طرح را اعلام خواهیم کرد.

وی درباره جلسه خود با فعالان بخش خصوصی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز افزود: بخش دولتی در حوزه ارتباطات باید کوچک شود و ما تلاشمان باید در جهت حمایت و بستر سازی برای توسعه بخش خصوصی باشد.
وزیر ارتباطات با اشاره به صدور پروانه های مختلف برای فعالیت بخش خصوصی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: اکنون افزایش فعالیت بخش خصوصی در توسعه خدمت رسانی به مردم و اشتغالزایی موثر بوده است.

واعظی افزود: تلاش داریم با کاهش قیمت پهنای باند و ایجاد تفکیک در پهنای باند داخلی و بین المللی زمینه‌ای را فراهم آوریم تا قیمت استفاده برای مردم به خصوص در بخش پهنای باند داخلی کاهش یابد.
وی گفت: ما شرکت های دانش بنیان را برای تولید محتوای داخلی و نوشتن اپلیکیشن‌های جدید تشویق می کنیم و می کوشیم تا خدمت رسانی جدید به مردم ارائه شود.
 

ايتنا - آخرين عناوين...
ما را در سایت ايتنا - آخرين عناوين دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان itna بازدید : 140 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 17:56

کد مطلب: 43673

Share/Save/Bookmark

وزیر ارتباطات خبر داد

اجرا از ماه آینده

يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۸

ایتنا- وزارت ارتباطات با افزایش تعرفه تلفن ثابت، سعی دارد زیان‌های این بخش را جبران کند!

تعرفه تلفن ثابت گران شد

وزیر ارتباطات گفت: با توجه به ضرر و زیانی که در تلفن ثابت وجود دارد، تعرفه هر دقیقه مکالمه با تلفن ثابت از ۳۰ ریال به ۴۵ ریال افزایش می‌یابد و از اول ماه آینده اجرایی می شود.

به گزارش ایتنا از فارس، محمود واعظی پس از نشست برررسی وضعیت بخش خصوصی در حوزه فناوری اطلاعات وارتباطات افزود: در زمان هم کدسازی تلفن ثابت این تصور وجود داشت که با توجه به تعرفه ۳۰ ریالی تلفن ثابت، مشترکان این تلفن را به تلفن همراه که تعرفه‌ای ۱۸ برابری دارد، ترجیح می‌دهند.

وی گفت: متاسفانه مردم به تلفن ثابت روی نیاوردند و عملا تلفن ثابت با ضرر و زیان روبرو شد و ما با افزایش تعرفه تلاش کردیم بخشی از این زیان را جبران کنیم.

واعظی افزود: در شرایط کنونی نیز یک دقیقه مکالمه با تلفن همراه حدود ۱۴ برابر یک دقیقه مکالمه با تلفن ثابت است، بر این اساس افزایش در نظر گرفته شده برای تلفن ثابت چندان زیاد نیست و امیدواریم شرکت مخابرات با این افزایش تعرفه در بحث سرمایه‌گذاری فعال عمل کند.

وزیر ارتباطات درباره ترابرد پذیری (جابه‌جایی) اپراتور تلفن همراه با فقط شماره نیز گفت: این پروژه بسیار سنگین است و قرار بود در ۲۷ اردیبهشت عملیاتی شود البته آنچه مربوط به زیرساخت‌ها بود آماده شده و به صورت آزمایشی نیز راه‌اندازی شده است، با این حال چند اشکال فنی وجود دارد که تلاش داریم این اشکالات را میان سه اپراتور برطرف کنیم و در آینده نزدیک اجرایی شدن این طرح را اعلام خواهیم کرد.

وی درباره جلسه خود با فعالان بخش خصوصی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز افزود: بخش دولتی در حوزه ارتباطات باید کوچک شود و ما تلاشمان باید در جهت حمایت و بسترسازی برای توسعه بخش خصوصی باشد.

وزیر ارتباطات با اشاره به صدور پروانه‌های مختلف برای فعالیت بخش خصوصی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: اکنون افزایش فعالیت بخش خصوصی در توسعه خدمت رسانی به مردم و اشتغال‌زایی موثر بوده است.

واعظی افزود: تلاش داریم با کاهش قیمت پهنای باند و ایجاد تفکیک در پهنای باند داخلی و بین‌المللی زمینه‌ای را فراهم آوریم تا قیمت استفاده برای مردم به خصوص در بخش پهنای باند داخلی کاهش یابد.

وی گفت: ما شرکت‌های دانش بنیان را برای تولید محتوای داخلی و نوشتن اپلیکیشن‌های جدید تشویق می کنیم و می‌کوشیم تا خدمت رسانی جدید به مردم ارائه شود.

واعظی ارزیابی خود را از نشست با فعالان بخش خصوصی مثبت ارزیابی کرد و افزود: برگزاری این نوع جلسات باعث می‌شود امکان بررسی و رفع مشکلات بخش خصوصی بیشتر فراهم شود.

ايتنا - آخرين عناوين...
ما را در سایت ايتنا - آخرين عناوين دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان itna بازدید : 138 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 17:56

کد مطلب: 43672

Share/Save/Bookmark

يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۴۱

ایتنا - Apple Watch 2 یکی از مهم‌ترین محصولات اپل است که بسیاری از علاقمندان منتظر عرضه آن و مطلع شدن از امکانات مدل جدید این ساعت هستند.

شایعات تازه در مورد عرضه ساعت هوشمند جدید اپل

به گزارش فارس به نقل از ولیوواک، احتمال افزوده شدن قابلیت‌های متعدد به این ساعت برای افزایش سازگاری آن با آیفون ۷ که در اواخر تابستان عرضه می‌شود از جمله اخباری است که این روزها به گوش می‌‌رسد.

گفته می‌شود با توجه به عدم استقبال گسترده از نسل اول ساعت اپل، این شرکت بازنگری اساسی در نسل دوم ساعت یادشده به عمل آورده و به خصوص آن را از نظر سخت افزاری تقویت کرده است.

احتمال می‌رود که Apple Watch 2 در سه ماهه چهارم سال جاری میلادی عرضه شود. کارشناسان معتقدند اپل باید امکاناتی را در این ساعت بگنجاند تا این تصور که ساعت مذکور یک کالای لوکس و غیرضروری است برطرف شود و مردم احساس کنند برای برطرف کردن نیازهایشان واقعا به ساعت‌های یاد شده نیاز دارند.

Apple Watch 2 هم در مدل‌های متنوعی عرضه می‌شود و گفته می‌شود مدل لوکس این ساعت ۴۰۰۰ دلار قیمت خواهد داشت و از نظر طراحی به گونه‌ای خواهد بود که می‌تواند با رقبای سرسختی همچون Rolex، Omega و TAG Heuer رقابت کند.

سازگاری کامل با شبکه‌های وای‌فای برای تسهیل اتصال به آیفون، باریک‌تر شدن به میزان ۳۰ درصد و افزایش امکانات موجود برای کنترل سلامت و مدیریت تمرینات ورزشی از جمله قابلیت‌های Apple Watch 2 خواهد بود.

در Apple Watch 2 از یک دوربین FaceTime سازگار با شبکه وای‌فای برای اولین بار استفاده می‌شود که برقراری تماس‌های ویدئویی را تسهیل می‌کند. باتری این گوشی هم پس از هر بار شارژ تا ۴۸ ساعت پاسخگوی نیاز کاربران خواهد بود.

ايتنا - آخرين عناوين...
ما را در سایت ايتنا - آخرين عناوين دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان itna بازدید : 151 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 17:56

کد مطلب: 43529

Share/Save/Bookmark

يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۲

ایتنا- دولت آفریقای جنوبی اعلام کرده است که قصد مبارزه با نرم‌افزارهای مربوط به ارائه موقعیت مکانی حیوانات در پارک ملی این کشور دارد زیرا این نرم‌افزارها موجب به مخاطره افتادن سلامت موجودات زنده حاضر در این پارک شده است.

نرم‌افزارهایی که طبیعت را به خطر انداخته‌اند

دولت آفریقای جنوبی اعلام کرده است که قصد مبارزه با نرم‌افزارهای مربوط به ارائه موقعیت مکانی حیوانات در پارک ملی این کشور دارد زیرا این نرم‌افزارها موجب به مخاطره افتادن سلامت موجودات زنده حاضر در این پارک شده است.

به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از وب‌سایت خبری تحلیلی Cnet، گردش در محیط‌های طبیعی یا اصطلاحا سافاری در برخی از موارد می‌تواند با ناامیدی همراه باشد و گردشگران ممکن است پس از چند ساعت گشت زدن موفق به مشاهده حیوان مدنظر خود نگردند.

به همین دلیل نیز نرم‌افزارهای همراهی طراحی شده‌اند که هنگامی‌ که یک فرد حیوانی خاص را مشاهده می‌کند می‌توان به کمک آن محل مشاهده این حیوان را با افراد دیگر به اشتراک گذاشت.

 

با این‌ وجود مسئولان پارک ملی آفریقای جنوبی معتقدند که این نرم‌افزار بیشتر از منفعت، دردسر به همراه داشته است و موجب کشته شدن تعداد زیادی از حیوانات وحشی حاضر در این پارک شده است.

علت این امر این است که بیشتر گردشگران با مشاهده سیگنال رویت یک حیوان بر روی نقشه با سرعت بسیار زیادی به‌سوی محل یاد شده می‌شتابند و این امر موجب تصادف‌های متعدد میان ماشین‌ها و گونه‌های جانوری در طول مسیر شده است.

حال این مسئولان قصد دارند تا با ممنوع ساختن استفاده از این نرم‌افزارها به سراغ بازگرداندن آرامش به این منطقه بروند و به گفته خود تجربه ناب مشاهده ناگهانی حیوانات را نیز دوباره ممکن سازند.
 

ايتنا - آخرين عناوين...
ما را در سایت ايتنا - آخرين عناوين دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان itna بازدید : 142 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 15:34

کد مطلب: 43670

Share/Save/Bookmark

با سیستم CORE BANKING خوارزمی

يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۱

ایتنا - امکان پیاده‌سازی «پردیس بانک» در بانک‌های بزرگ و بیش از چهار هزار شعبه از جمله امکانات این محصول به شمار می‌رود و نکته قابل توجه آن‌که این سیستم با هدف بومی‌سازی، نصب و راه‌اندازی، واگذاری کد منبع (Source Code) به همراه آموزش انتقال دانش توسعه و نگهداری، پشتیبانی، راهبری، مشاوره و حمایت کامل از بانک‌ها ارایه می‌شود.

بسته نرم‌افزار جامع بانکی (Core Banking) با نام «پردیس بانک» توسط شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی معرفی شد.

به گزارش ایتنا نشست خبری مدیرعامل و مدیران شرکت فناوری اطلاعات خوارزمی با حضور خبرنگاران جراید، خبرگزاری‌ها و وب‌سایت‌های خبری با هدف معرفی جامع و تشریح قابلیت‌ها و مزایای رقابتی بسته نرم‌افزار جامع بانکی پردیس بانک در محل سالن اجتماعات شرکت برگزار و طی آن به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داده شد.
شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی که به‌عنوان بازوی فناوری شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی فعال است، پیش از این در حاشیه پنجمین نمایشگاه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت و همچنین سمینار Core Banking، «پردیس بانک» را با حضور چشم‌گیر عامل بانک‌های دولتی و خصوصی، مدیران و مسوولان فناوری اطلاعات بانک‌ها و شرکت‌های IT شبکه بانکی، کارشناسان، اساتید صنعت بانکداری کشور رونمایی کرده است.

بر اساس این گزارش، امکان پیاده‌سازی «پردیس بانک» در بانک‌های بزرگ و بیش از چهار هزار شعبه از جمله امکانات این محصول به شمار می‌رود و نکته قابل توجه آن‌که این سیستم با هدف بومی‌سازی، نصب و راه‌اندازی، واگذاری کد منبع (Source Code) به همراه آموزش انتقال دانش توسعه و نگهداری، پشتیبانی، راهبری، مشاوره و حمایت کامل از بانک‌ها ارایه می‌شود.
خوارزمی به‌عنوان نخستین شرکت صاحب امتیاز توسعه دانش کُربنکینگ با نام پردیس بانک در کشور، حق پیاده‌سازی چنین سیستمی در بانک‌های بزرگ در ایران توسط این نرم‌افزار را از آن خود می‌داند. تا کنون کُربنکینگ‌های داخلی توانسته‌اند این تجربه را در بانک‌های کوچک اجرایی کنند که هم‌اکنون کُربنکینگ خوارزمی با نام «پردیس بانک» این قابلیت کلیدی را برای تمامی بانک‌های بزرگ و کوچک فراهم کرده‌است. سیستم بانکداری الکترونیک یکپارچه سیستمی است که کلیه محصولات و خدمات بانکی و عملیات راهبری و مدیریت آن‌ها را از طریق دسترسی به پایگاه داده‌های مشترک و متمرکز در قالب یک سیستم ارایه می‌کند. انعطاف‌پذیری این سیستم و مشتری‌محوری از ویژگی‌های مهم آن است. این سامانه در راستای خدمات نوین بانکداری الکترونیک و با هدف افزایش رضایتمندی مشتریان و توسعه خدمات ۲۴ ساعته در کلیه شعب بانک‌های سراسر کشور قابل ارایه و اجرا است. این، دستاوردی است نوین از شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی که از سوی کارشناسان و خبرگان صنعت به مثابه تحولی نوین در عرصه بانکداری الکترونیک ارزیابی شده‌است.

در ابتدای این نشست، پرویز مقدسی، مدیرعامل شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی با بیان این‌که هزاره سوم عصر ارتباطات و فناوری است، اظهار کرد: «عصر IT پرشتاب است و به‌سرعت صورت مسایل، موضوعات و محصولات نظام بانکی در حال توسعه و تغییر است. به همین علت باید راهکارهای جدیدی در حوزه IT با توجه به نیازهای سیستم بانکی عرضه کنیم.»
وی افزود: «امروزه صنعت IT برای کسب‌وکارها یک ابزار نیست، بلکه یک راهبرد است. نمی‌توانیم با توجه به سرعتی که بخش IT در دنیا دارد، متوقف شویم.» مدیرعامل شرکت خوارزمی اظهار داشت: «در بانکداری کشور، به‌خصوص بانکداری خُرد کارهای زیادی انجام شده‌است و کسب‌وکار بانک‌ها با IT هماهنگ شده‌است.» وی با بیان این‌که در گذشته بیش از ۷۰ درصد وقت شعب صرف پرداخت قبوض خدمات عمومی می‌شد، گفت: «امروزه حضور افراد برای پرداخت کم‌رنگ شده، نه این‌که شعبه وجود نداشته باشد، بلکه چهره نظام بانکی در دنیا در حال تغییر است و بانک‌ها به شبکه‌های اجتماعی متصل شده‌اند.»
مقدسی به اقدامات شرکت توسعه فناوری خوارزمی هم اشاره کرد و گفت: «شرکت بخشی را به بررسی این مساله اختصاص داد که نظام بانکی دنیا به کدام سو می‌رود. نزدیک به یک سال تحقیقات زیادی در این زمینه صورت گرفت و پی بردیم که ۵۰ درصد شعب سنتی بانک‌های امریکایی تا سال ۲۰۲۰ تعطیل خواهد شد. نتیجه‌ی تیم آینده‌پژوهی انتخاب محصول و شرکت‌هایی بود که با آن‌ها همکاری کنیم.»


مدیرعامل خوارزمی درباره سیستم پردیس بانک ابراز کرد: نرم‌افزار جامعی می‌خواستیم که منبع (سورس) آن نیز در اختیار ما باشد. شرکت‌ها و محصولات مختلفی انتخاب شدند و پس از ۹ ماه تحقیق و بررسی، نرم‌افزار یکپارچه بانکداری سان لاین را مناسب شرایط کشور یافتیم. مدت دو ماه نیز با این شرکت از نزدیک همکاری داشتیم و درباره حجم تراکنش‌ها، معماری سیستم و... بحث کردیم. مزیت سیستمی که نامش را پردیس بانک گذاشتیم این است که سورس را می‌گیریم و دانش فنی را منتقل می‌کنیم. زیرا معتقدیم IT یک راهبرد و بانک باید بر آن احاطه داشته باشد و جریان آن را خودش هدایت کند.

لزوم تغییر الگوی کسب‌وکار بانک‌ها

ژان صیاد، قائم مقام مدیرعامل شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی، سخنرانی خود را با عنوان «روند تکنولوژی و مدل کسب‌وکار در سیستم بانکی» ارایه کرد. صیاد گفت: «امروزه همه می‌دانند که IT یک استراتژی است و دیگر فقط محرک کسب‌وکار نیست. راهبرد راه هرگز برون‌سپاری نمی‌کنند. برای این‌که هدایت این سیستم در اختیار بانک باشد از این دو حالت خارج نیست: یا سورس و دانش باید به بانک انتقال یابد یا این‌که پیشرفت فناوری به حدی برسد که با وجود عدم مالکیت، این امکان را فراهم کند. در حالی که اکنون مشاهده می‌شود که شرکت‌های پیمانکار نتوانسته‌اند رضایت بانک‌ها را در پشتیبانی فراهم کنند.
صیاد در ادامه با تقسیم‌بندی روند اتوماسیون نظام بانکی کشور به سه دوره، ویژگی‌های فنی سیستم‌های مورد استفاده و مدل کسب‌وکار حاکم بر بخش فناوری اطلاعات هر دوره را بر شمرد و به مزایا و معایب آن‌ها پرداخت.
وی بیان داشت: «در دوره نخست یعنی تا پیش از سال ۱۳۷۴ خورشیدی، پلتفرم مورد استفاده به‌طور عمده مِین‌فریم IBM بود، معماری آن متمرکز و زبان برنامه‌نویسی عمده آن Cobol بود. در مدل کسب‌وکاری نیز شبکه ارتباطی Analog بود، نصب نرم‌افزارهای سیستمی و پشتیبانی سخت‌افزاری توسط شرکت‌ها انجام می‌شد و پایگاه داده‌ها نیز در محل آن‌ها بود. تولید، نگهداری و توسعه نرم‌افزارهای کاربردی توسط بانک‌ها انجام می‌شد و محل سایت‌های کامپیوتری نیز عمده آن در بانک‌ها بود. در این زمان شرکت‌ها به‌طور عمده دخالتی در نرم‌افزارهای کاربردی بانکی نداشتند، سیستم بانک غیرمتمرکز بود، امکان ارایه خدمات نوین بانکی مبتنی بر کانال‌های مختلف میسر نبود و مشتری مجبور بود به شعبه بازکننده حساب مراجعه کند.
وی راجع به دوره دوم – از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۸۹ – اظهار داشت: «پلتفرم معمول در این دوره Unix و MF و زبان برنامه‌نویسی C و C+ بود. شبکه ارتباطی در این دوره دیجیتال بود. نصب نرم‌افزهاری سیستمی و نگهداری از آن‌ها و پشتیبانی سخت‌افزاری توسط شرکت‌ها انجام می‌شد و پایگاه داده نیز اغلب در این شرکت‌ها قرار داشت. سایت‌های کامپیوتری نیز در بانک‌ها بود و تعدادی از شرکت‌ها شروع به همکاری کرده بودند. توسعه و نگهداری نرم‌افزارهای کاربردی و تولید آن‌ها نیز توسط شرکت‌ها انجام می‌شد. از خصوصیات این دوره اهمیت نداشتن جغرافیای مشتری و فراگیری ارایه انواع سرویس‌های خارج از شعبه بود. همچنین بانک‌ها به‌تدریج مجهز به سیستم‌های متمرکز شدند، پرداخت‌های الکترونیکی در حال توسعه و گسترس کمی و کیفی قرار داشت و فضای مجازی کم‌کم در حال فراگیر شدن بود. غیرمتمرکز بودن سیستم بعضی از بانک‌ها و تلاش برای ایجاد تنوع خدمات بانکی روی کانال‌های مختلف و حفظ رقابت با دیگر بانک‌های پیشرو در عین حفظ سیستم‌های سنتی و غیرمتمرکز نیز از مشخصات این دوره است که تا کنون نیز ادامه داشته است.

صیاد دوره سوم را از ۸۹ تا کنون دانست. طبق اظهارات وی، پلتفرم مستقل، معماری مبتنی بر سرویس و زبان برنامه‌نویسی جاوا از ویژگی‌های این دوره است. در این دوره شرکت‌ها تقریبا در تمام حوزه‌های IT بانک‌ها وارد شده‌اند. تداوم تجهیز بانک‌ها به سیستم‌های متمرکز به‌ویژه بانک‌های خصوصی، فراهم شدن ظرفیت قابل توجه برای توسعه بانکداری الکترونیک در حوزه‌های علمی و اقتصادی به شکلی قابل مقایسه با کشورهای پیشرفته برخی از خصوصیات این دوره است. همچنین غیرمتمرکز باقی ماندن سیستم بعضی از بانک‌ها، تلاش برای ایجاد تنوع خدمات بانکی روی کانال‌های مختلف و حفظ رقابت با دیگر بانک‌های پیشرو در عین حفظ سیستم سنتی و غیرمتمرکز نیز از ویژگی‌های این دوره است.
در ادامه قائم مقام مدیرعامل شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی، چالش‌های حوزه فناوری بانک‌ها را این گونه بر شمرد:
وابستگی بانک به شرکت، انتقال ناتوانی و ضعف احتمالی شرکت به بانک، تاخیر در انجام سفارشات بانک و به تبع آن تاخیر بانک در ارایه محصولات و خدمات استراتژیک به بازار، گرایش کارشناسان بانک به تهیه سیستم‌هایی متفرق و جزیره‌ای که در نهایت سبب تشکیل مجمع‌الجزایری از سیستم‌ها و زیرسیستم‌های بانکی می‌شود، بی‌اثر شدن کارشناسان بانک در تامین و بر آوردن اهداف و نیازهای کلیدی مدیریت ارشد بانک، تحلیل رفتن دانش و علاقه افراد فارغ‌التحصیل در بانک‌ها با افراد جذب‌شده در شرکت‌ها، کاهش کلی توان تخصصی افراد تحصیل‌کرده با توجه به مدل کسب‌وکار موجود، کاهش توان فناوری و ابدعات بانکی به دلیل عدم اختیار نیروهای بانک به امر توسعه و تولید سیستم‌های بانکی و تحقیق و توسعه، کاهش فرصت کارشناسان شرکت‌ها به مسایل نوآوری و به‌کارگیری دانش‌های لازم به علت درگیری به انجام سفارشات کسب‌وکار بانک‌ها.
صیاد در انتهای صحبت‌های خود، با توجه به ضعف‌ها و چالش‌های موجود، مدل پیشنهادی کسب‌کاری خود را برای حوزه فناوری اطلاعات بانک‌ها ارایه کرد.
طبق اظهارات وی، در مدل پیشنهادی، نصب و نگهداری نرم‌افزارهای سیستم و پشتیبانی سخت‌افزاری به‌عهده شرکت‌ها است، اما کار تولید، نگهداری و توسعه نرم‌افزارهای کاربردی را به‌طور عمده خود بانک‌ها انجام می‌دهند.
صیاد انتخاب نوع نرم‌افزار یکپارچه پردیس بانک را با توجه به چنین وضعیت و نگرشی دانست تا مشکلات بانک‌ها در وابستگی به شرکت‌ها کاهش یابد و بانک بتواند به راحتی مسئولیت توسعه محصولات و خدمات خود را بر عهده گیرد.
 

ايتنا - آخرين عناوين...
ما را در سایت ايتنا - آخرين عناوين دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان itna بازدید : 130 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 15:34

کد مطلب: 43656

Share/Save/Bookmark

يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۳

ایتنا - سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، تامین‌کنندگان تجهیزات و خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات را پیرو آیین‌ نامه اجرایی حمایت از صاحبان صنایع، منابع و مهارت‌‌های داخل کشور در بخش فاوا شناسایی می‌کند.

تامین‌کنندگان تجهیزات و خدمات فاوا شناسایی می‌شوند

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در مصوبه ۱۶۳ سال ۱۳۹۲ خود در راستای اجرای سیاست‌‌های کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی ابلاغ‌شده توسط مقام معظم رهبری و به‌ منظور ارزیابی و نظارت بر عملکرد اپراتورها در رعایت استفاده حداکثری از منابع ایرانی در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور، آیین‌نامه اجرایی حمایت از صاحبان صنایع و مهارت‌‌های داخلی کشور را تصویب کرد.

به گزارش ایتنا از ایرنا از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، ناصرعلی سعادت رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای بااشاره به مفاد آیین‌نامه اجرایی حمایت ازصاحبان صنایع،منابع و مهارت‌‌های داخل کشور در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: به‌ موجب بند ۴-۳ این آیین‌‌نامه تمامی اپراتورهایی که ازسازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پروانه فعالیت دریافت کردند؛ مکلفند تجهیزات مورد خود را از تولیدکنندگان داخلی تهیه کنند.

وی بااشاره به اینکه تامین‌کنندگان تجهیزات و خدمات فاوا باید شناسایی شوند، افزود: در شرایطی که سابقه تولید تجهیزات حوزه فاوا در داخل کشور توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به تایید برسد یا اثبات شود که توان تولید آن در داخل کشور وجود دارد، اپراتور موظف است این نیازهای را از تولیدات داخلی تامین کنند.

سعادت گفت: در همین راستا سازمان نظام صنفی رایانه‌ای درصدد جمع‌آوری اطلاعات تامین‌کنندگان تجهیزات وخدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور است و از شرکت‌های تولیدکننده کالا و خدمات فاوا تقاضا می‌شود خود را به سازمان معرفی کنند تا در این فهرست گنجانده شوند.

وی گفت: آیین‌نامه حمایت از صاحبان صنایع، منابع و مهارت‌های داخل کشور در حوزه فاوا با هدف توجه ویژه به تولیدملی، استفاده از کار و سرمایه ایرانی، ایجاد فرصت یادگیری و انتقال دانش فنی، ارتقای شاخص درآمد ناخالص ملی، رونق بازار کار تخصصی و افزایش سطح رضایت‌مندی افراد ماهر و متخصص، به‌روزرسانی می‌شود.

شرکت‌‌های تامین‌کننده تجهیزات و خدمات حوزه فاوا برای معرفی و اعلام اطلاعات خود، فرم مربوطه را تکمیل کرده و تا پایان وقت اداری روز شنبه پنجم تیرماه به نشانی الکترونیکی [email protected] ارسال کنند.

همچنین اعضای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای هم می‌توانند پیشنهاد‌های خود را برای تکمیل لیست اقلام را تا پایان وقت اداری روز شنبه پنجم تیر ماه از طریق نشانی الکترونیکی [email protected] اعلام کنند.

ايتنا - آخرين عناوين...
ما را در سایت ايتنا - آخرين عناوين دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان itna بازدید : 150 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 15:34

ایتنا- مشترکان می‌توانستند بااستفاده از این سامانه، تعداد خطوطی که به نامشان ثبت شده را در چند دقیقه استعلام کنند.

سامانه استعلام تعداد خطوط موبایل به نام افراد کُند شد

سامانه استعلام تعداد خطوط مشترکان در اپراتورهای مختلف موبایل که قرار بود استعلام بر لحظه‌ را داشته باشد اما در حال حاضر با گذشت چند روز از درخواست استعلام، باز هم قادر به پاسخگویی نیست.

به گزارش  ایتنا از تسنیم، نیمه فروردین ماه سال جاری سامانه استعلام تعداد خطوط مشترکان تلفن سیار به نام اشخاص، بر روی پورتال سازمان تنظیم مقررات ارتباطات راه‌اندازی شد.

تمامی مشترکان تلفن همراه می‌توانند با مراجعه به آدرس اینترنتی mobilecount.cra.ir از تعداد سیم‌‌کارت‌های به نامشان مطلع شوند.

برای انجام این کار، مشترکان تلفن همراه هر کدام از اپراتورها باید کد ملی و شماره تلفن همراه خود را در این سامانه وارد کنند.

قرار بود پس از ثبت اطلاعات درخواستی در سامانه، پیامکی برای مشترکان ارسال می‌شود که تعداد سیم‌کارت‌های ثبت شده با کد ملی متقاضی در هر اپراتور تلفن همراه در این پیامک درج شده است.

اما در حال حاضر و براساس گزارش مخاطبان، بعد از طی مراحل در نظر گرفته شده برای استعلام خطوط هیچگونه پیامکی مبنی بر تعداد سیم‌کارت‌های به نام مشترک ارسال نمی‌شود.

لذا برای پیگیری این موضوع، بار دیگر سامانه مذکور را تست کردیم که هیچ پاسخی در قالب پیامک برگشت داده نشد؛ علی‌رغم اینکه دو روز از ثبت درخواست در سامانه یاد شده می‌گذرد اما همچنان پاسخی دریافت نشده است.

پیش از این گفته شده بود که در این سامانه کلیه مشترکان چهار اپراتور کشور که حداقل یک سیم‌کارت به نام خود در یک اپراتور داشته و کد ملی‌شان نیز در بانک اطلاعاتی اپراتور تامین کننده سیم‌کارت به صورت صحیح ثبت شده است، می‌توانند از تعداد خطوطی که به نامشان در هریک از اپراتورهای مذکور ثبت شده، مطلع شوند.

بسیاری از مخاطبان تسنیم در قالب گزارش‌هایی جداگانه از خرابی این سایت و عدم پاسخگویی آن گفته‌اند.

برخلاف اینکه زمان ثبت درخواست و در پایان مراحل کد رهگیری داده و گفته می‌شود که اگر پس از گذشت حداکثر ۳ ساعت از استعلام، پیامک به دستتان نرسید با استفاده از کد رهگیری، می‌توانید درخواست ارسال مجدد پیامک نمائید ودر غیر اینصورت می‌توانید با ارسال کد ملی خود به [email protected] درخواست پیامک مجدد نمائید اما برخی مخاطبان تسنیم معتقدند که ارسال مجدد هم به نتیجه‌ای نمی‌رسد.

مشترکان موبایل باید بدانند که از طریق این سامانه قادر به دیدن شماره‌های به نامشان نیستند بلکه تنها تعداد خطوط به نام اطلاع‌رسانی می‌شود و تنها می‌توانند متقاضی سلب مالکیت از خود باشند.

معاون رگولاتوری نیمه خرداد ماه جاری اعلام کرد که از میان مراجعه‌کنندگان ۵۴۹ هزار و ۶۶۱ نفر تعداد سیم‌کارت‌های متعلق به خود را استعلام کرده‌اند.

به گفته او از این تعداد به ۳۶۰ هزار و ۲۹ استعلام پاسخ داده و ۱۷۲ هزار و ۲۰۸ استعلام نیز به دلیل مغایرت کد ملی ارائه شده با شماره تلفن همراه ثبتی، رد شده است.

علی‌رغم شروع کار این سامانه که مشترکان می‌توانستند تعداد خطوط موبایل به نامشان را ۲ دقیقه‌ای استعلام کنند، اما ظاهرا در حال حاضر کارایی خود را از دست داده یا به میزان قابل توجهی افت کرده است.

منبع: تسنیم

ايتنا - آخرين عناوين...
ما را در سایت ايتنا - آخرين عناوين دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان itna بازدید : 136 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 14:32

کد مطلب: 43665

Share/Save/Bookmark

يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۰

ایتنا-هدف گوگل ایجاد یک بانک اطلاعاتی است که رایانه‌ها با استفاده از آن بدیهیات دنیای ما را درک کنند.

گام‌های گوگل به سمت هوش مصنوعی

شرکت گوگل با راه‌اندازی یک مرکز تحقیقات تخصصی جدید در اروپا فعالیت خود را در حوزه هوش مصنوعی توسعه می‌دهد.

به گزارش ایرنا از بی.بی.سی، این دفتر تحقیقاتی جدید که در زوریخ قرار دارد، فعالیت خود را بر سه حوزه آموزش ماشین، درک زبان طبیعی و درک رایانه‌ای متمرکز کرده است.

امانوئل موگنت که قرار است این گروه تحقیقاتی را هدایت کند گفت: بخش عمده این تلاش‌ها صرف آموزش عقلانیت به ماشین‌ها می‌شود. ما برای افزایش اعضای گروه، هیچ محدودیتی نداریم و فقط عامل محدود کننده ما، استعداد همکاران است.

به گفته وی آموزش ماشین‌ها اکنون به یکی از عملیات محرمانه گوگل در بسیاری از محصولات آن از جمله فیلترهای هرزنامه، ترجمه متن و محصولات جدیدی همچون دستیار مجازی گوگل و خودروهای بدون راننده، بدل شده است.

یک کودک چهار ساله با استفاده از قوه عقلانیت خود درباره دنیای پیرامون اطلاعات کسب می‌کند و بدین ترتیب بدون این که بزرگ‌ترها به او گفته باشند، می‌داند که برای مثال گاوها پرواز نمی‌کنند.

با توجه به این که کاربران موضوع موردنظر خود را به زبان طبیعی جستجو می‌کنند، گوگل همواره برای فهماندن زبان طبیعی به ماشین‌ها در تلاش بوده است اما در واقع موتور جست‌وجوی گوگل فقط واژه‌های کلیدی را با متون مختلف تطبیق داده و نتایج را در اختیار کاربر گذاشته است.

به همین علت دومین هدف گوگل در این مرکز تحقیقاتی این است که امکان درک منظور کاربران را به طور واقعی برای ماشین‌ها فراهم کند.

در نهایت محققان این مرکز تلاش می‌کنند روش‌های یادگیری ماشین‌ها را به درستی درک کنند تا بتوانند هوش مصنوعی را در زمینه‌های مختلف به کار بگیرند.

بدین ترتیب قرار است مرکز تحقیقاتی زوریخ به بزرگ‌ترین مرکز تحقیقاتی گوگل در خارج از آمریکا بدل شود.

ايتنا - آخرين عناوين...
ما را در سایت ايتنا - آخرين عناوين دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان itna بازدید : 151 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 14:32

کد مطلب: 43664

Share/Save/Bookmark

يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۱

ایتنا - فروش آیفون ۶ و ۶ پلاس به علت کپی‏‏‌برداری طراحی آیفون از یک گوشی هوشمند چینی پکن ممنوع شد.

فروش آیفون در چین ممنوع شد

در ادامه خبرهای بد برای اپل در چین، این بار یک دادگاه محلی جلوی فروش آیفون ۶ و ۶ پلاس را در پکن گرفت. علت این حکم هم کپی‏‏‌برداری طراحی آیفون از یک گوشی هوشمند چینی اعلام شده است.

کمپانی Shenzhen Baili که شاید اسم آن را هم نشنیده باشید به این دادگاه شکایت کرده و گفته اپل طراحی موبایل آیفون ۶ را از گوشی مدل 100C کمپانی تقلید کرده است.

این دو گوشی از نظر فرم ظاهری، لبه‏‌های گرد، محل قرار گرفتن دوربین و حتی بیرون‏زدگی دوربین شباهت‌‏های انکارناپذیری دارند.

تفاوتی که این دو گوشی در طراحی دارند محل قرار گرفتن فلاش دوربین و جک هد‏فون است. همان‌طور که می‏دانید تیم‏‌کوک دو ماه پیش به چین سفر کرده بود تا بازار مهم و بزرگ چین را از دست ندهد. اولین آیفون سال ۲۰۰۷ وارد چین شد و بازار بسیار عظیمی پیدا کرد و تا این لحظه هم دچار محدودیت نشد.

ناگفته نماند که دو سرویس فیلم و کتاب اپل در چین مسدود شدند اما فروش هیچ آیفونی تا به حال متوقف نشده بود. با توجه به شرایط مالی اپل الان بدترین زمان برای این اتفاق بود و ممکن است سهام این شرکت باز هم کاهش پیدا کند.

ايتنا - آخرين عناوين...
ما را در سایت ايتنا - آخرين عناوين دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان itna بازدید : 140 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 14:32

کد مطلب: 43660

Share/Save/Bookmark

يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۵

ایتنا - برای نخستین بار در جهان از روبات‌های انسان‌نما به‌عنوان دستیار میز پذیرش در محیط‌های بیمارستانی و پزشکی استفاده می‌شود.

آغاز به کار نخستین روبات انسان‌نما در بیمارستان

این روبات‌ها که فلفل (pepper) نام دارند از اواسط هفته گذشته در دو بیمارستان (Liege و Ostend) در بلژیک آغاز به کار کردند تا وظایف تعریف شده خود مانند خوشامدگویی به مردم را انجام دهند.

روبات‌های انسان‌نما که دستیار پذیرش هستند، صفحه نمایشی روی سینه و دو طرف سر دارند و قد ایستاده این روبات‌ها ۱۴۰ سانتیمتر است و برای حرکت مجهز به چرخ‌هایی است که زیر اسکلت آن قرار دارد. گفتنی است این روبات‌های انسان نما نه تنها قادر هستند صدای انسان به ۲۰ زبان دنیا را تشخیص دهند بلکه حتی می‌توانند صداهای زن، مرد و بچه را نیز از هم تفکیک کنند.

این روبات انسان نما که ۲۳ هزار دلار قیمت دارد، در یکی از بیمارستان‌های (Liege) بلژیک فقط در بخش پذیرش انجام وظیفه خواهد کرد. ولی در بیمارستان دیگر این کشور(Ostend) علاوه بر اینکه در بخش پذیرش فعال خواهد بود، ملاقات‌کنندگان را تا بخش نیز همراهی خواهد کرد و حتی قرار است به عنوان پشتیبان برای کودکان و سالمندان بیمار استفاده شود.

گفتنی است اجزای این روبات‌ها در آسیا ساخته شده ولی در فرانسه مونتاژ شده است و نمونه‌های آن در فروشگاه‌های ژاپن و در چند مرکز فروش بزرگ فرانسه آزمایش شده و در حقیقت در حال انجام وظایف جزئی هستند، ولی این نخستین بار است که از روبات در بخش پذیرش بیمارستان استفاده می‌شود.

شایان توجه است که در حال حاضر روبات‌هایی شبیه روبات «فلفل» در دنیا وجود دارند ولی قد ۵۷ سانتیمتری دارند و از آنها در ۳۰۰ بیمارستان و آسایشگاه سراسر جهان برای مراقبت سالمندان و خانه‌ها استفاده می‌شود و به نوعی باید گفت این نخستین روبات شاغل در بیمارستان است که با قد ۱۴۰ سانتیمتری مشغول فعالیت است.

منبع: ایران

ايتنا - آخرين عناوين...
ما را در سایت ايتنا - آخرين عناوين دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان itna بازدید : 143 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 13:05

کد مطلب: 43659

Share/Save/Bookmark

يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۱

ایتنا - اسلش‌کیبورد فراتر از یک کیبورد برای شما عمل می‌کند چرا که کارآیی آن تنها به تایپ کردن کلمات خلاصه نمی‌شود.

اگر به دنبال یک راه‌ سریع‌تر برای تایپ کردن با گوشی آیفون خود هستید و سرعت کیبورد پیش‌فرض روی این گوشی شما را راضی نمی‌کند، می‌توانید از کیبورد Slash Keyboard کمک بگیرید. در واقع Slash Keyboard فراتر از یک کیبورد برای شما عمل می‌کند چرا که کارآیی آن تنها به تایپ کردن کلمات خلاصه نمی‌شود.

افزایش سرعت و آسان تایپ کردن یکی از قابلیت‌های این کیبورد است، دسترسی آسان به انواع استیکر‌ها، فایل‌های ویدئویی و آهنگ، جست‌و‌جو در گوگل بدون نیاز به خارج شدن از محیط کیبورد از دیگر ویژگی‌های Slash Keyboard به شمار می‌رود. شاید برای بار اول کار کردن با این کیبورد برایتان کمی گیج‌‌کننده باشد اما آنقدر دسترسی به امکانات آن راحت است که سریع فوت‌وفن‌های آن را یاد می‌گیرید.

برای اضافه کردن فایل‌ها یا اطلاعات مختلف نیاز به انجام کار خاص یا خارج شدن از محیط متنی خود ندارید.

برای مثال به هنگام کار با صفحه ‌کلید این کیبورد می‌توانید با استفاده از کلیدهای موجود در قسمت بالایی کیبورد به‌راحتی موقعیت مکانی از برنامه Foursquare و قطعات موسیقی برنامه Spotify به متن خود وارد کرده و با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید.

همچنین اگر نیاز به جست‌و‌جو در گوگل دارید لازم نیست که از محیط متنی خود خارج شوید چرا که با استفاده از همین کیبورد می‌توانید به جست‌و‌جو در وب بپردازید.

در خصوص به اشتراک‌گذاری فایل‌های تصویری هم داستان به همین صورت است با کمک بخش ارسال فایل روی کیبورد می‌توانید ویدئو یا عکس‌هایی که می‌خواهید را برای دیگران ارسال کنید. سرعت کار با این کیبورد آنقدر برای شما خوشایند خواهد شد که بعد از استفاده از آن، کار کردن با کیبورد پیش‌فرض آیفون یا آیپد برایتان سخت خواهد شد.

گفتنی است علاقه‌مندان برای دریافت این کیبورد رایگان می‌توانند به اپل‌استور مراجعه کنند و لازم به ذکر است که این کیبورد از سیستم‌ عامل ios نسخه ۸/۰ و بالاتر پشتیبانی می‌کند.

منبع: ایران

ايتنا - آخرين عناوين...
ما را در سایت ايتنا - آخرين عناوين دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان itna بازدید : 138 تاريخ : يکشنبه 30 خرداد 1395 ساعت: 13:05